Jakie witaminy na włosy zażywać? Jaką dietę stosować, aby była ona bogata w witaminy dobre dla włosów? Mocne, lśniące i bujne włosy to marzenie każdej kobiety i mężczyzny. Niestety, koloryzacja i rozjaśnianie włosów często znacznie pogarsza ich kondycję. Jak zadbać o włosy? Oprócz stosowania odżywek na włosy ważne jest również wzmacnianie włosów od wewnątrz, poprzez przyjmowanie przeróżnych witamin korzystnie wpływających na włosy.

Witamina A na wzmocnienie włosów

Wpisując w wyszukiwarkę frazę „witaminy na włosy„, najczęściej poszukujemy informacji jakie witaminy na wzmocnienie włosów stosować. Witamina A jest zdecydowanie najważniejszą wśród witamin przeciw wypadaniu włosów, witamin na suche włosy, witamin na włosy łamliwe oraz witamin na rozdwajające się końcówki włosów. Odpowiada ona za prawidłowy metabolizm zrogowaciałych komórek włosa i innych komórek ciała, korzystnie wpływając przede wszystkim na włosy, skórę oraz wzrok.

Witaminę A znajdziemy głównie w tkankach zwierzęcych. Wykazuje ona również wysoką zawartość w takich produktach jak: masło, ser, mleko, jajka, marchew czy pomidory.

Witaminy na włosy - wzmacniające i na wypadanie

Witaminy na włosy – wzmacniające i na wypadanie

Witaminy na włosy z grupy B

Witaminy z grupy B biorą bezpośredni udział w fizjologicznych procesach wzrostu włosów. Ponadto stanowią ochronę włosów przez przeróżnymi chorobami oraz szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych. W skład witamin z grupy B wchodzą:

  • Witamina B1 i B2 – to witaminy przeciw powstawaniu łupieżu. Uczestniczą w regulacji pracy gruczołów łojowych oraz przyspieszają regenerację tkanek i komórek. Witaminy te występują np. w ziarnach słonecznika, mleku, brokułach, mięsie (schab, wieprzowina).
  • Witamina B3 – to witamina, która wpływa na odżywienie włosów. Sprawia, że składniki odżywcze z pożywienia oraz tlen skuteczniej dostarczane są do wszystkich tkanek oraz komórek, w tym także do włosów. Witamina B3 występuje gównie w mięsie, szczególnie wieprzowym oraz drobiowych, ale także w ziemniakach czy też produktach zbożowych.
  • Witamina B5 – to witamina poprawiająca pigmentację włosów. Bierze udział w procesach regeneracyjnych włosów oraz opóźnia siwienie włosów. Powoduje również wzrost ilości włosów. Aby dostarczyć organizmowi witaminy B5 musimy wzbogacić naszą dietę o takie produkty jak: ryby (szczególnie śledzie oraz makrele), mięso (szczególnie wątróbka i kurczak), otręby pszenne, brązowy ryż, pieczarki, brokuły.
  • Witamina B6 – to witamina korzystnie wpływająca na wzrost włosów oraz siwienie. Uczestniczy ona w procesie wytwarzania włosów, wpływając na podziały komórek w mieszkach włosowych. Źródłem witaminy B6 może być np. kasza gryczana i mięso (szczególnie kurczak oraz indyk).
  • Witamina B9 – popularny kwas foliowy to również witamina korzystnie wpływająca na wzrost włosów oraz przeciwdziałająca łysieniu. Możemy znaleźć ją w zielonych warzywach, takich jak szpinak, kalafior, brokuł, sałata, szparagi czy brukselka.
  • Witamina B12 – to witamina polecana osobom cierpiącym na wypadanie włosów, szybkie przetłuszczanie włosów oraz siwienie. Pożywienie bogate w witaminę B12 to wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli mięso, ryby, ale także sery, jajka, mleko.
Witaminy na włosy z grupy B

Witaminy na włosy z grupy B

Witamina E na lśniące włosy

Jeśli zastanawiamy się jak poprawić wygląd włosów, zdecydowanie warto postawić na witaminę E. Sprawi ona, że włosy nabiorą połysku oraz staną się aksamitne i miłe w dotyku. Witaminy E ochraniają włosy oraz mieszki włosowe przed działaniem wolnych rodników, a także zapewnia lepsze krążenie krwi w skórze głowy, które również ma wpływ na ich stan.

Witamina E obecna jest głównie w zbożach, oleju słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, migdałach, orzechach laskowych.

Witamina H na łysienie i siwienie włosów

Osobom wzmagającym się z problemem łysienia bądź siwienia włosów, polecane jest zażywanie witaminy H. Znana ona jest również pod nazwą biotyna. Witaminę H nasz organizm może pobrać, jeśli dostarczymy mu dietę bogatą w orzechy, szpinak, marchew, pomidory, grzyby, migdały, żółtka jaj, drożdże piwne, warzywa strączkowe, wątrobę wołową czy też czekoladę.

Czytaj więcej: Biotyna na włosy

Witamina C i F na kondycję włosów

Witamina C zapewnia włosom niezbędny dla ich prawidłowego rozwoju kolagen. Włosy będą dzięki niemu zachowane w dobrej kondycji. Witaminę C nasz organizm czerpie głównie z owoców cytrusowych, czarnej porzeczki, papryki, jabłek.

Na witaminę F składa się zespół nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają działanie stymulujące oraz ochronne. Witamina F potrzebna jest do prawidłowego funkcjonowania każdej komórki naszego ciała, w tym komórek włosów. Można znaleźć ją w tranie, większości rodzajów olejów, rybach morskich, orzechach, kiełkach pszenicy, mleku, awokado, nasionach dyni oraz mięsie.

Piękne włosy to piękny wygląd i płynące z niego dobre samopoczucie. Mówi się, że włosy świadczą o zdrowiu człowieka. Dbanie o dobry stan swoich włosów poprzez regularne zażywanie suplementów diety oraz witamin dla włosów, można więc potraktować jako element dbałości nie tylko o wygląd, ale i o swoje zdrowie.

Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2020

Dr Piotr Turkowski

Dr Piotr Turkowski

Lekarz medycyny estetycznej, specjalista i pasjonat chirurgii odtwórczej włosów, kończący specjalizację z chirurgii plastycznej. Jedyny oficjalnie zarejestrowany w Warszawie członek międzynarodowej światowej organizacji chirurgii odtwórczej włosów (ISHRS), zrzeszającej najlepszych na świecie specjalistów w tej dziedzinie.

Zostaw komentarz